Dlaczego warto włączyć stretching do planu treningowego?

Cieszy mnie, że coraz więcej osób uczęszcza na grupowe zajęcia ze stretchingu. W dalszym ciągu jednak, jako instruktorka fitness, zdarza mi się usłyszeć komentarze uczestniczek zajęć, że te nie chcą się rozciągać. Osoby takie zaznaczają, że stretching nie pomoże im schudnąć, szkoda im na niego czasu lub najzwyczajniej nudzą się na zajęciach, na których nie wyciskają z siebie siódmych potów. Mam więc głęboką nadzieję, że poniższe argumenty przekonają wszystkich sceptyków oraz zachęcą do włączenia zajęć ze stretchingu do każdego planu treningowego.

Rozciąganie mięśni wpływa na zwiększenie zakresu ruchomości w stawach, co z kolei pomaga osobom trenującym w prawidłowej technice wykonywania ruchów jak również zapobiega przeciążeniom oraz urazom poprzez uelastycznienie włókien mięśniowych. Delikatny, odpowiednio dobrany stretching przed treningiem może stanowić istotny element rozgrzewki, która przygotuje ciało do większego wysiłku. Z kolei łagodne ćwiczenia rozciągające wykonywane pomiędzy kolejnymi treningami przyspieszą proces regeneracji dzięki poprawie ukrwienia oraz dotlenieniu mięśni.

Jeśli chodzi zaś o osoby pracujące za biurkiem, niewątpliwym plusem wykonywania stretchingu jest eliminacja nadmiernego napięcia mięśni co w konsekwencji wpływa na pozbycie się dokuczliwych bólów mięśni. Nie bez powodu coraz więcej firm zapewnia swoim pracownikom możliwość korzystania z sali przystosowanej do ćwiczeń, a nawet organizuje treningi grupowe w czasie pracy. Myślę, że warto korzystać z tego typu udogodnień. Co więcej, świadomy i miarowy oddech, który towarzyszy zajęciom rozciągającym skutecznie niweluje stres a także pozwala się zrelaksować. Lepsze zaś dotlenienie mózgu znacząco wpływa na poprawę koncentracji.

Istotny jest również fakt, że stretching, podobnie jak inne zajęcia typu body&mind, rozwija świadomość własnego ciała oraz pozwala zwiększyć kontrolę nad ruchem. Za pomocą ćwiczeń rozciągających otwieramy przykurczoną sylwetkę i poprawiamy postawę ciała, co z kolei ma wpływ na płynność oraz grację naszych ruchów. Nie bez znaczenia pozostaje również czynnik odprężający, dzięki nauce głębokiego oddechu i spokojnej muzyce, która towarzyszy podczas zajęć.

Zarówno osoby aktywne fizycznie na co dzień, jak i te, które prowadzą siedzący tryb życia, odczują znaczne korzyści wynikające z regularnego rozciągania się. Pamiętajmy, że elastyczne ciało to gwarancja sprawności na długie lata.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *